Recension och POSTEN

Posten har en bra prissättning som är logisk om man vill tjäna pengar på typ ingenting. Postens portotabell är enligt följande:

Vikt högst

Gram

Europa

Utanför Europa

Pris

Pris

 

20

12:00

12:00

100

22:00

26:00

250

44:00

55:00

500

75:00

85:00

1 000

140:00

170:00

2 000

220:00

265:00

 

Det kan ju verka rimligt men om man jämför det med vad man egentligen betalar för så är det helt vansinnigt. Låt oss säga att jag vill skicka 3 saker som tillsammans väger 600 gram, exempelvis 250 + 250 + 100gram). Det kostar då 140: - att skicka dem i ETT paket men endast 110: - att skicka dem i TRE paket!  Jag tycker att det borde vara som så att man betalar för det man köper. Det borde vara en grundavgift , exempelvis 12 :- , och sedan kostar det mer per gram helt enkelt. Det är faktiskt inte så konstigt. Om man köper smågodis eller frukt betalar man ju inte 77:- upp till ett halvt hekto och 140:- ifall du råkar lägga i en bit för mycket. Varför gör då Posten så? Jag tror att de helt enkelt är smarta, de är troligtvis marknadsledande då de har monopol på att skicka brev och kan således ta de priser de känner för och har kommit på att de nästan kan dubbla priset ifall det sticker över med ett enda ynka gram. Jag tror att Posten en gång har ägt aktier i ett företag som tillverkar CD skivor och bestämt att LP skivor blir skrymmande i storlek och då de väger precis över 500 gram förpackade och klara har man valt att sätta en maxgräns vid 500 istället för vad som kanske vore mer lämpligt och realistiskt 750 gram. Varför skriver jag då detta? Självklart har jag inget egentligt egenintresse i ämnet. Men jag skulle skicka en Vanhelgd LP till Nederländerna och traskade glatt ned till Posten på ICA idag. Vanhelgd LP :n väger 505 gram förpackad och klar då kostar den 140:- att skicka + 12:- för att det är ett stort paket. Jag struntade då i att skicka det åkte till en affär som har  överskott av militärgrejer och annat skräp och köpte en  våg för 120 :- . Sedan åkte jag och hälsade  på min mormor och spelade vändåtta med henne och hennes syster i nån timme. JAg förlorade alla gånger utom en och sen skjutsade jag hem min mormors syster och åkte hem och vägde upp 5 gram kartong för att se hur mycket jag skulle klippa bort från paktet jag skulle skicka. Min mormor och hennes syster får betyget räv på en skala på hunddjur jag vet om.

Såhär mycket är 5 gram kartong alltså nästan ingenting, det kostr 65 kr att skicka.
Tändsticksask med helikoptermotiv är endast till för att visa på kartongens storlek.


Kommentarer
Postat av: Andréas

Posten är konstig. Våginköpet kommer snart ha betalat sig.

2009-11-26 @ 20:27:59
URL: http://www.sarcophagic.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0