Recencion av telias hemsida

Jag har i denna recencion/analys/tolkning valt att använda mig av Jan-Gunnar Sjölins tolkningsmetod som finner sin grund i semiotiken.

Kontext
Mina föräldrar har skaffat ett bredband hos telia år 2008 och vill ha en epost adress. Då de inte är speciellt vana vid detta tog jag mig an problemet och har försökt hjälpa dem. För att överhuvud taget skaffa ett användarnamn är man tvungen att skicka in ett papper och sedan vänta ett par dagar.

Materiell nivå
Hemsidan möter mig på internet. Den är rosa och vit med diverse tecken. Den uppenbarar sig som en platt matt yta på en bildskärm ca17tum

Plastisk Nivå
Hemsidan har en grå bakgrund med en vit kvadrat som tycks ligga över den. Det rosa rektangulära fältet bryts upp av tecken och en mörkare rosa som smälter ihop till en form som tilsammans med svarta tecken befinnersig över det vita i bildplanet.

Ikonisk Nivå
Tecknen antyder att man bör söka epost adresserna under en flik, för att nå fram till mina föräldras specifika konto måste jag själv lägga till information i form av en lösen, betraktaren griper in i verket och hjälper själv till att forma det.

Verbal Nivå
Det tar 20 min att hitta fliken som behandlar e-post. Under sökandet hamnar jag flera gånger fel och får logga in igen ett flertal gånger. Associationer till helvetet, pest svält död krig och kolera gör sig påminda.

Slutsats
Telias hemsida är krångligt oh ytterst användovänlig, jag tycker mycket illa om telia och hemsidan underlättar inte för användaren. Innehållet är dolt och jag kan inte förstå hur en betraktare som är ovvan vid användandet av hemsidan ska kunna nå fram till inehållet utan en tydlig manual. Telisas hemsida får 32kbit/sek av 100Mb/sek. Far åt helvetet. 


Kommentarer
Postat av: Andreas

HAHA vilken rolig betraktelse, håller med till 100% om telias hemsida! och inte nog med att den är krånglig som du skriver, den är ju riktigt ful med!

2009-02-01 @ 22:16:47
URL: http://www.hogstadsvets.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0