ALIEN vs ALF


Alien är bra men ALF ligger nog recensenten närmare hjärtat

Det är med stor förväntan jag stiger in i en fullsatt Chinasalong i Linköping på denna efterlängtade premiär. De ca30+ utklädda fansen med lasersvärd har tältat i 2 veckor utanför biografen och en nytt rollspelskonvent har gått av stapeln inför premiären. Filmen behöver väl knappast nån mer ingående förklaring men för er som varit på Grönland i 30 år och kom hem inatt ges här en kortare sammanfattning. ALF(spelad av Jhonny Depp), vår hundliknande kattätande spjuver från 80-talet accompanjerad med tidstypisk pianoslinga har återvänt till sin hemplanet Melmac för att göra upp med den okända kraft som fått planeten att fasa inför natten. Handlingen är en typisk bröderna Choen inspirerad hjältesaga med stora explosioner i slutstriden. En oväntad tvist i början är dock, utan att avslöja förmycket , att en viss tyskspråkig domedagsrobot på ett mycket osannorlik men smart sätt visar sig vara nära släkt med ALF vilket ger honom nya oanade talanger. Ett stort minus är den otroligt bristfälliga Lipsynken till Depps karaktär, de hardcorefans jag talade med inför filmen talade orat om just detta men de menade att med bra lipsync skulle karaktären falla och nostalgikopplingen gå förlorad. Själv tycker jag att filmens socialrealistiska fond skulle framkommit tydligare ifall modern teknik används i detta fall. Hur fungerar då ALIEN i denna nya miljö? Jo efter katastrofen ALIEN vs Predetor kan det ju inte gå sämre så det blir godkänt. Ett plus för ALIENS ny oneliners, jag skrattade så jag grät 5:e gången den sa "die furball". På det stroa hela är ALIEN vs ALF ettganska förutsägbart socialrelaistik action drama på 1h och 45 min och för er som inte har ALF pyjamas råder jag er istället se StarWars vs Startrek som har premiär nästa vecka och istället hyra ALIEN vs ALF på vhs nä den kommer till jul.
(3 av 5)


Kommentarer
Postat av: Bonne

HHAHAHA!

2008-09-23 @ 17:44:29
Postat av: Kerstin

Hihi, du får allt att låta så bra, t o m Kant!

2008-10-10 @ 22:07:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0