Sommarkurs...

Hittade en gammal recension påbörjad i juni som jag inte skrivit färdigt här är den iallafall:

Recension av min sommarkurs i Vektorgrafik från Högskolan på Gotland.

Min sommarkurs började för sissådär 2-3 veckor sedan. Min sommarkurs går på heltid. Jag har tidigare uttryckt mitt missnöje med begreppet heltid i universitetsvärlden då det tydligen betyder att man läser HELA tiden. Så är inte fallet med min sommarkurs. Jag har i de inledande 2-3 veckorna lagt ned 5 timmar på min sommarkurs. Under dessa 5 timmar jobbade jag inte ens hela tiden med min sommarkurs utan tittade mest på facebook.

I min sommarkurs förekommer en rad påståenden som jag tycker är märkliga.

Så här fint skriver man i vårat studiematerial:

 

All konst och form förmedlar/förklarar känslor och berättelser på ett eller annat sätt. Detta görs genom användandet av linjer, färger och ytor som tillsammans visar ljus och volym av objekt eller rum. Genom att generalisera blir begreppen ofta tydligare[?]. I en konstnärlig tavla beskrivs oftast känslan eller berättelsen måleriskt, det vill säga man vill berätta med så mycket känsla som möjligt, man arbetar ofta med romatisk [sic!] avbildning. Det har inte i första avsikt att vara sakligt eller särskilt rakt på sak. I en illustration har man oftast för avsikt att kommunicera eller förtydliga ett redan beskrivet budskap genom användandet av exempelvis en deskriptiv bild.”

 

- kursiveringar och undestrykningar av mig. Jag tänker inte ens göra en källhänvisning då materialet ine bör få uppmärksamhet. Denna text saknar själv helt källhänvisningar och kommer straxt under en uppräkning av vad de olika stilsätt att göra bilder på, illustrationer är från wikipedia.

 

Det finns SÅ mycket att diskutera i denna ovan citerade texten att jag inte ens vet var jag ska börja så jag gör inte det, men man påstår en massa saker om konst utan att ha någon förankring i konstbegreppet, konsthistorien och så vidare. Med andra ord man har hittat på en egen förenklad modell som stämmer överens med sin idé om estetik i vår kurs.. FY fy fy vad låg nivå det är på detta, betänk att det handlar om en kurs på HÖGSKOLENIVÅ.


Såhär skrev jag i min utvärdering:

Den praktiska kunskapen verkar vara lärarens starkare sida. Dock blir jag mer ifrågasättande gällande den teoretiska delen. Språket i kompendierna är långt under vad som är godtagbart. Särskilt oroväckande är det när termer är felstavade (som exempelvis ”romantiskt” stavas ”romatiskt” ) då man helt enkelt lär ut fel. Det anas en viss form av bildteori i kompendiet Illustrationer och förenklingar. Avsnittet klassisk konst och illustration är på många sätt fel och missvisande där man generaliserar mer än vad man tror och håller vissa uppfattningar som sanna. Vidare uppfattar jag i vissa moment att estetiska preferenser till viss del är betygsgrundande, dvs. man vill fostra en god smak. Det är konstigt att man i så stor utsträckning fokuserar på en kommersiellt gångbar inriktning, vad är har vektorgrafik med reklambranchen att göra egentligen?

Min sommarkurs får komplettera sitt innehåll för att erhålla ett betyg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0