Exempel på återkommande iakttagelse av beteende (stereotypvarning)
På tåget
Framför mig sitter de då igen, möjligtvis i ett någorlunda annorlunda uttryck men med samma innehåll, (jämför Jan-Gunnar Sjölins diskussion om ”formen” gällande semiotik i ”Att tolka bilder”, exempel: Linköpingståget är inte samma tåg rent fysiskt gällande personal och själva tåget, ändå är det samma tåg gällande avgångstid och så vidare).
I alla fall tre stycken högskolestuderande kvinnor i en mycket vanlig konstellation, en runt mellan 30-35 (KA)och två mellan 20-25 år (KB och KC). KA har en sorts chefsroll och styr samtalet gör påståenden. KB och KC har rollen av att instämma i KA:s påståenden och föra samtalet vidare på det av KA inslagna spåret.
Det tre diskuterar, eller snarare, klagar och beklagar sig högljutt angående så vitt skilda ämnen som:
Kurslitteraturens omfång
Kurslitteraturens pris
Lärarens orimliga krav
Hur mycket som ska läsas i kursen
Hur korkade alla andra är (vimpel upp, självreflektion pågår hos kvittermaskinens skribent)
Nu till några snabba stereotypa personanalyser och förutfattade meningar:
KA har tidigare jobbat inom vården, kanske på ett vikariat. Har nyligen avslutat en mammaledighet och i brist på jobb och i jakt på självförverkligande sök sig till universitetet. Intressen: Sebastian och Kevin mina älskade ungar! Vin med tjejgänget , alltför sällan snyftis L. Träna (har ett årskort använt två gånger i februari.)
KB har nyligen gått ut gymnasiet (inriktning barn och fritid) och efter en kortare praktik på ett dagis alternativt vikariat inom äldreomsorgen bestämt sig för att läsa vidare,
KC samma som ovan men har jobbat på exempelvis pressbyrån i ett och ett halvt år och vill nu göra något annat vilket hennes industriarbetande volvointresserade pojkvän med tribaltattueringar verkar tycka är en ok idé. Intressen: Desperate Housewives, Disco, resa, fredagsmys med älsko, katten bosse.
Glömde jag att skriva attdet är någon form av lärar/förskoleutbildning de läser?
Vi har alla våra fördomar men det betyder inte att det är ok att rösta på SD.
Exempel på återkommande iakttagelse av beteende (stereotypvarning)
På tåget
Framför mig sitter de då igen, möjligtvis i ett någorlunda annorlunda uttryck men med samma innehåll, (jämför Jan-Gunnar Sjölins diskussion om ”formen” gällande semiotik i ”Att tolka bilder”, exempel: Linköpingståget är inte samma tåg rent fysiskt gällande personal och själva tåget, ändå är det samma tåg gällande avgångstid och så vidare).
I alla fall tre stycken högskolestuderande kvinnor i en mycket vanlig konstellation, en runt mellan 30-35 (KA)och två mellan 20-25 år (KB och KC). KA har en sorts chefsroll och styr samtalet gör påståenden. KB och KC har rollen av att instämma i KA:s påståenden och föra samtalet vidare på det av KA inslagna spåret.
Det tre diskuterar, eller snarare, klagar och beklagar sig högljutt angående så vitt skilda ämnen som:
Kurslitteraturens omfång
Kurslitteraturens pris
Lärarens orimliga krav
Hur mycket som ska läsas i kursen
Hur korkade alla andra är (vimpel upp, självreflektion pågår hos kvittermaskinens skribent)
Nu till några snabba stereotypa personanalyser och förutfattade meningar:
KA har tidigare jobbat inom vården, kanske på ett vikariat. Har nyligen avslutat en mammaledighet och i brist på jobb och i jakt på självförverkligande sök sig till universitetet. Intressen: Sebastian och Kevin mina älskade ungar! Vin med tjejgänget , alltför sällan snyftis L. Träna (har ett årskort använt två gånger i februari.)
KB har nyligen gått ut gymnasiet (inriktning barn och fritid) och efter en kortare praktik på ett dagis alternativt vikariat inom äldreomsorgen bestämt sig för att läsa vidare,
KC samma som ovan men har jobbat på exempelvis pressbyrån i ett och ett halvt år och vill nu göra något annat vilket hennes industriarbetande volvointresserade pojkvän med tribaltattueringar verkar tycka är en ok idé. Intressen: Desperate Housewives, Disco, resa, fredagsmys med älsko, katten bosse.